Meniu
 Pradžia
 Akcijos
 Jogos mankštos Neringoje 2017
 Renginių kalendorius
 Renginiai
 Skelbimai
 Partnerių skelbimai
 Paslaugos
 Jogos kryptys
 Instruktoriai
 Tvarkaraščiai
 Kainos
 Foto Galerija
 Masažai
 e-parduotuvė
 e-laikraštis YOGA
 Apie mus rašo
 Skaitiniai
 Video
 Kaip mus rasti
 Mūsų draugai
 Kontaktai

Apsilankymų
2967766 Apsilankymų

Informaciniai rėmėjai
 

 2017 08 21
  Spausdinti  Siųsti E-paštu 

Joga: kelias į pusiausvyrą ir laimę


Skaidrė Vainikauskaitė
2007-03-30, V, VŽ savaitgalis, Nr. 12, 13p.

Daugiau nei 5.000 metų praktikuojama joga, kilusi iš Indijos ir pasklidusi po visą pasaulį, laikoma viena seniausių žmonijos fizinio ir dvasinio tobulėjimo patirčių. Žinovai teigia, kad jogos apraiškų galima rasti viso pasaulio kultūrose: jos padėtys (asanos) žinomos ir Sibiro šamanams, ir Lotynų Amerikos čiabuviams, kur aptinkama jas vaizduojančių statulėlių, ir net lietuviams - mūsų Rūpintojėlis esą taip pat sėdi viena iš jogos pozų.

Vakarų pasaulyje joga bendrąja prasme geriausiai žinoma kaip alternatyviosios medicinos atmaina, jungianti kvėpavimo pratimus, įvairias kūno padėtis ir meditaciją. JAV Nacionalinio komplementariosios ir alternatyviosios medicinos centro 2004-aisiais paskelbtais tyrimo duomenimis, šią iš Rytų atėjusią praktiką 2002 m. kultivavo 5% vyresnių nei 18 m. amerikiečių. Remiantis kitais skaičiavimais, teigiama, jog šiuo metu vieną iš jogos atmainų hatha yoga praktikuoja apie 30 mln. amerikiečių ir apie 5 mln. europiečių.
Kalbant apie jogos naudą sveikatai, esama nuomonių, kad ji gali padėti sumažinti aukštą kraujospūdį, įveikti stresą, pagerinti koordinaciją, lankstumą, koncentraciją, miegą ir virškinimą arba būti naudinga sergantiems tokiomis sunkiomis ligomis kaip cukrinis diabetas, astma, AIDS ar vėžys. 2006 m. Teksaso universiteto (JAV) mokslininkai atliko eksperimentą su 61 krūties vėžiu sergančia paciente. 30 iš jų buvo skirta 6 savaičių trukmės jogos programa, kuriai baigiantis pastebėta, jog praktikavusių jogą moterų savijauta smarkiai pasitaisė. Tų pačių metų liepą vykusiame 42-ajame Amerikos klinikinės onkologijos asociacijos suvažiavime pristatytas kitas tyrimas taip pat patvirtino, kad mažiausiai dukart per savaitę praktikuojama joga pagerino krūties vėžio gydymo spinduline terapija rezultatus: padidėjo moterų fizinis ir visuomeninis aktyvumas, sumažėjo nuovargis, rečiau pasitaikė miego sutrikimų. Pasak tyrimo autorių, joga padėjo ligonėms stiprinti raumenis, stimuliavo ir reguliavo vidaus organų bei liaukų veiklą, stabilizavo psichoemocinę būklę. Apčiuopiama jogos nauda pastebėta gydant ir įvairius virškinimo sutrikimus: nuo dirgliosios žarnos sindromo iki sunkių uždegiminių žarnyno ligų, pvz., Krono ligos ar opinio kolito.

Grąžina pusiausvyrą
"Joga yra žiedo pražydinimas, o tas žiedas yra žmogus, - vaizdingais palyginimais kalba Vytis Zabulėnas, Lietuvos jogos asociacijos pirmininkas, Kauno jogos studijos vadovas. - Joga pagerina žmogaus gebėjimus bet kokioje jo veikloje, nes per ją atsiskleidžia fizinis, dvasinis, psichoemocinis potencialas." Ligą vadinantis nukrypimu nuo bet kokios - fizinės, emocinės, psichinės, dvasinės, netgi socialinės - pusiausvyros p. Zabulėnas aiškina, kad joga padeda grįžti į tą pusiausvyrą, o iš pusiausvyros kyla sveikata.
"Apskritai jogos filosofija teigia, kad žmogus yra sveikas ne tada, kai neserga, bet tada, kai yra laimingas. Taigi siaurąja prasme joga yra menas pasiekti pusiausvyrą, plačiąja prasme - tapti laimingu", - tęsia pašnekovas.
Pagrindinis jogos principas - traktuoti žmogų kaip visumą. Tuo ji, kaip ir dauguma kitų rytietiškų praktikų, skiriasi nuo vakarietiškos medicinos, kuri dažniausiai gydo žmogaus kūno dalis. Vis dėlto, jogos žinovo manymu, geriausią poveikį sveikatai duoda pažangių Vakarų medicinos technologijų ir Rytų medicinos praktikų, laiduojančių pastovesnį ilgalaikį poveikį, junginys. Kalbant paprasčiau, esant ūmiems sveikatos sutrikimams, traumoms, juos geriausiai gydyti vakarietiškomis priemonėmis, o sveikti arba saugotis ligų - taikant rytietiškas praktikas.
Lietuvos jogos asociacijos pirmininkui pritaria jo pavaduotoja Inga Urbonavičienė: "Joga nėra gydymas - joga yra profilaktika. Kad darydami jogą išsigydysite ligas, tikrai negaliu teigti, bet kad pagerinsite savo gyvenimo kokybę, sveikatą - garantuoju 100%."
Pasak p. Zabulėno, jogą galima laisvai praktikuoti nepaisant religinių įsitikinimų, profesijos, lyties, amžiaus. Juo labiau kad jogos tradicija kiekvienam suteikia galimybę rasti savo nuosavą jogą, individualų kelią harmonijos link. Dėl tos priežasties pašnekovas, paklaustas, kiek yra jogos rūšių, atsako trumpai: tiek, kiek pasaulyje šiuo metu gyventojų - 6 mlrd.

Įrankių dėžutė
Norintiems užsiiminėti joga ar jau lankantiems jos pratybas Kauno jogos studijos vadovas pataria į pasiūlytas technikas žiūrėti kaip į švedišką stalą - iš gausybės įvairiausių patiekalų išsirinkti labiausiai patinkančius. Tiesa, pripažįsta, - kartais žmonės joga taip užsikrečia, jog tampa nuo jos priklausomi lyg nuo narkotikų. Bet čia pat svarsto, kad geriau jau priklausyti nuo gerų įpročių negu nuo blogų. Kartais jogos vėjas taip pagauna ir neša, kad mokytojams tenka pristabdyti užsimojusius pernelyg staigiai keisti gyvenimo būdą. "Aš dabar nevalgysiu, aš dabar medituosiu", - užsimoja dažnas.
"Užsiiminėjant joga viskas atsitinka savaime, tik reikia neskubėti, arba, tiksliau, nereikia nieko keisti - gyvenimas keičiasi savaime", - sako p. Zabulėnas. Jis teigia pastebėjęs, kad palankiusieji jogą žmonės tiesiog nebenori rūkyti, nejaukiai jaučiasi ten, kur keikiamasi, pradeda tvarkytis namuose. "Kai žmogus švarėja iš vidaus, jam blogai užterštoje aplinkoje", - aiškina pašnekovas.
Jogos klube įgytos žinios niekur nedingsta - kaip ir plaukimo ar važiavimo dviračiu įgūdžiai. Prireikus jas galima be vargo prisiminti ir panaudoti. Pasak p. Zabulėno, jos praverčia norint atsikratyti streso, atsipalaiduoti, susikoncentruoti, padeda užmigti, arba, priešingai, - nemiegoti.
"Joga tikrai veikia, ir jos žinias galima "pasidėti" kaip instrumentus, kurie ištraukiami prireikus pataisyti sugedusią mašiną. Pavyzdžiui, kilus nerimui, išsitraukiate iš jogos įrankių dėžutės nerimą taisančius instrumentus, pasiremontuojate 15 min., ir nerimas išnyksta. Kam kankintis kelias dienas?" - žvaliai klausia pašnekovas.

Tausoti energiją
Kauno jogos studijos duomenimis, 90% lankančiųjų jogos užsiėmimus yra moterys. Tačiau p. Urbonavičienė atkreipia dėmesį, kad nuo seno joga yra daugiau vyriškos pakraipos, didžioji dalis jos mokytojų - taip pat vyrai. Tai, pasak jos, nėra gerai, nes vyro ir moters kūno, energijos bei sąmonės struktūra skiriasi, ir moterys, darydamos "vyrišką" jogą, dirba priešingai savajai prigimčiai.
Pašnekovės žodžiais, vyriška prigimtis įkūnija judėjimą, augimą, transformaciją, o moteriška - ramybę, pasyvumą, inertiškumą. Vyriška energetinė struktūra yra vertikali, o moteriška - horizontali. "Tai reiškia, jog tam, jog neprarastų savo gyvybinės energijos ir kartu sveikatos, moteris praktikuodama jogą turi bent 20 min. skirti pratimams, atliekamiems horizontalioje kūno padėtyje. Visa moters energijos kaupykla yra gimdoje. Kai ji yra horizontali žemei, jos nespaudžia kiti vidaus organai, ir atlikdama tam tikrus jogos pratimus, moteris sukaupia daug gyvybinės energijos, kurią paskui gali naudoti savo veiklai", - aiškina 11 m. jogos patirties turinti moteris.
Ponia Urbonavičienė sako, kad mus supanti aplinka yra pilna vyriškos energijos, todėl norint joje išlikti moteriai reikia labai tausoti savąją moterišką energiją, t. y. gyvenimą ir veiklą planuoti pagal natūralų vaisingumo ciklą. "Dažniausiai moterys žiūri į mėnesines kaip į gyvenimo trukdį, stengiasi nekreipti į jas dėmesio, toliau verčiasi kūliais kasdieniuose darbuose ir šitaip netenka energijos. O tada pasiduoda emocijoms ir tampa irzlios, piktos, viskuo nepatenkintos, nebešvyti ir nebespindi laime. Paskui atsiranda ligos", - atkreipia dėmesį pašnekovė. Ji pataria antroje ciklo pusėje neplanuoti svarbių susitikimų, stambių pirkinių, sunkių kelionių, visą šią aktyvią veiklą nukelti į pirmąją ciklo dalį, o per mėnesines daugiau gulėti ir ilsėtis.
Jei tuo metu vis tik tenka užsiimti aktyvia dalykine veikla, po jos likusį laiką reikėtų skirti ne paplepėjimui su draugėmis ar pasivaikščiojimui po parduotuves, o rasti laisvą valandėlę pagulėti ir padaryti jogos kvėpavimo pratimus ar kitas išmoktas padėtis. "Reikėtų sąmoningai atsiriboti nuo nereikalingų kalbų ir veiksmų, nes kalbėjimas yra energijos eikvojimas, tyla yra energijos kaupimas. Netgi nepraktikuojanti jogos, bet žinanti šituos principus moteris gali pasiekti nuostabių rezultatų", - įsitikinusi p. Urbonavičienė. Jogos padėčių nemokančioms, bet norinčioms atgauti išeikvotas jėgas, ji patartų rasti laiko išjungti mobilųjį telefoną, išsitiesti ant grindų, pasileisti ramią muziką ir taip ant nugaros pagulėti mažiausiai pusvalandį.

http://archyvas.vz.lt/news.php?id=606003&strid=1052&rs=0&ss=&y=2007%2003%2030


Lankomiausia
Terapinė joga
Kaip mus rasti
Apie Kauno jogos studiją
Giedrius Rėbžda
Vytis Zabulėnas
Nomeda Giraitienė
Jogos mankšta nėščiosioms
Siūlomų rengti seminarų temos
Sveikatingumo centras Linija (Kaunas)
Ignas Zakarauskas

 
>
2008 (c) VšĮ KJS, Seinų g. 5, LT-44146 Kaunas. Įm. k. 135886685. Tel. (8 37) 222278. El.p. info@kjs.lt. Skype: Skype Me™!skype_yoga